Dit jaar wil ik gaan oogsten!

Dit jaar wil ik gaan oogsten; tweede plaats tijdens de Wintercup, vierde plaats tijdens de internationale BNL races in Genk en derde plaats tijdens het 1e NK van afgelopen weekend in Berghem

Ik heb een paar fantastisch goede weekenden achter de rug. Afgaande op mijn prestaties tijdens de wintercupraces in Berghem, de Internationale BNL kickoff in Genk en het NK van afgelopen zondag in Berghem hoop ik op een mooi 2016. Die drie weekenden waren succesvol met drie keer een podium en grote bekers. Glunderend van trots stapte ik zondag aan het eind van de middag met een mooie beker van het huldigingspodium. En het gaan er dit seizoen zeker meer worden. Ik ben vol vertrouwen over mijn kunnen op de kartbaan. Met de snelheid zit het wel goed en ik doe niet geheimzinnig over mijn ambities. Ik ga voor een plek in de top drie van het kampioenschap, en misschien wordt het wel de titel.

De Wintercup was nieuw voor mij. Het is een generale repetitie voor het seizoen. Waar staan wij ten opzicht van de concurrentie? De hele zaterdag was ik in de vrije trainingen al erg snel en ging vol vertrouwen de racedag in. In de kwalificatie had ik in de allerlaatste ronde wat last van langzamere deelnemers waardoor ik net niet de pole kon pakken. P2 de prefinale in. Bij het uitrijden sloeg mijn motor af en moest ik in de opwarmronde flink aanpoten om voor de rode lijn in de formatie mijn plekje terug te krijgen. Dat lukte net niet. Starten van P6 maar doordat een paar andere rijders te vroeg weg gingen was het een valse start en dan mag je in de volgende formatieronde toch terug naar je plek. Ik kwam prima weg en ik en een andere coureur liepen snel uit. Snelle rondetijden. Voordat ik het wist was het al de laatste ronde en moest ik wat doen. Ik ging naar P1 maar werd toch terug gepakt. P2 dus. In de finale weer een hele goede start. Samen met twee anderen formeerden wij een groepje. Na een ronde of 8 ging ik naar P1, maar maakte een paar bochten later toch een klein foutje, waardoor ik naar P3 terug viel. Ik corrigeerde het vrij snel maar verloor tijd in het gevecht en ik kon de koploper niet meer terughalen. Een mooie P2 en grote beker.

In mijn vorige blog heb ik jullie iets geschreven over hoe het werkt in de winterperiode. Ik ben meerdere keren in Genk geweest om mij voor te bereiden op de Internationale BNL wedstrijden. Half maart was het zover. De hele vrijdag en zaterdag was ik samen met monteur Erwin Montfoort in de vrije trainingen op zoek naar oplossingen. Wat ik ook deed, het gat met de top was ruim een halve seconde. Alles werd gecontroleerd en alles werd uitgesloten. Er was maar een ding mogelijk. De nieuwe batch Belgische Vega banden waren gewoon veel zachter dan de Nederlandse die wij bij ons hadden. In de kwalificatie was ik er dan ook gewoon weer. P3 en dus een mooie startpositie aan de binnenkant voor de eerste race. De start was goed en ik kon mooi mee. In de tweede ronde ging ik naar de kop en probeerde ik weg te komen. Ik ging allerlei stomme foutjes maken en in de daarop volgende ronden zakte ik van 1 naar 7. Wat is dat nu, dacht ik nog. Ik moest mij echt herpakken en weer terug knokken. Uiteindelijk had ik weer zicht op P3, maar dat lukte net niet voor de finish. P4 de tweede race in. Weer een hele goede start en ik schoot naar voren. Samen met drie anderen vormden wij een kopgroep. Het was steeds wisselen van positie, maar ik was teveel bezig met verdedigen. Als je dat doet ga je krappe lijnen rijden en is je bocht uit snelheid te laag en dan moet je alle zeilen bij zetten om niet aan het eind van de volgende sectie er uit geremd te worden. Dan ging ik extreem laat remmen om dat te voorkomen en dan ben je daar constant mee bezig. Aan het einde van de race moest ik er echt voor vechten, maar ik haalde een mooie P3.

En dan het NK. Ik sliep in een hotel dicht bij de baan en dat is toch wel lekker. Goed slapen is belangrijk. De kwalificatie ging goed met een P3 startpositie. De eerste race moesten wij op regenbanden weg. Ik zat er direct goed bij maar moest een hevige strijd aan. Ik verloor teveel tijd met vechten om mijn tweede plek te houden. Toen ik mijn tegenstander eenmaal letterlijk had afgeschud was de koploper al te ver weg. Les voor de tegenstander. Nooit meerijden aan de buitenkant, want als ik mijn racelijn volg dan zijn er maar twee keuzes voor je tegenstander. Van het gas afgaan en er achter aansluiten of het gras en de bandenstapel in. P2 is natuurlijk heel goed. De tweede race was droog en dat was echt een mooi gevecht. Helaas maakte ik twee ronden voor het eind een klein stuurfoutje. Hierdoor pikte ik teveel vuil op mijn banden, waar ik een halve ronde last van had en ik de aansluiting verloor. P4 finish. De derde race kwam ik slecht weg en zakte ik een paar plekken. Ook werd mijn motor minder krachtig. Ik reed nog wel een mooie inhaalrace maar P6 was het maximale. In het dagklassement haalde ik wel een mooie P3 en enorme beker. Ik ben tevreden, maar ik moet werken aan de schoonheidsfoutjes die ik onder hoge druk maak. De volgende races van het 2e NK zijn over drie weken in Hahn, Duitsland.

Jullie kunnen mij van nabij volgen op Facebook Rick Bouthoorn Racing.

Zoek dichtstbijzijnde locatie

Vul uw plaats of postcode in om de dichtstbijzijnde locatie te vinden.