Podium op Eurofinale Rotax in Oostenrijk maakt veel goed.

In mijn vorige blog schreef ik jullie al over mijn teleurstelling door de gemaakte technische fouten van het team. Hierdoor werd ik kansloos voor de titel van het Nederlands Kampioenschap, maar nog veel erger is dat ik daardoor ook een ticket naar het WK in Italië ben misgelopen. En dat is heel zuur.

En ja, wat moet je dan? Toch jezelf maar weer moed inpraten en met mijn ouders en monteur overlegd om het seizoen maar af te maken en voor de dag overwinningen te gaan. Volgend jaar ga ik naar een hogere klasse en begint er weer een nieuw seizoen moet je maar denken. Ik ga de hele winter trainen om aan de grotere kart, meer vermogen en andere type banden te wennen.

In de zomervakantie ben ik samen met mijn vader en team naar de Minimax Eurofinale gegaan op het Speedworld circuit bij Bruck a/d Leitha in Oostenrijk. Er moesten een aantal motoren omgebouwd worden naar het toepasselijke reglement en ik moest met de Mojo banden rijden. Het circuit ligt rechts onder Wenen en dus wel 1250 km rijden. Wij kwamen er maandag aan en meteen bouwden wij de tent op. Dinsdag, woensdag en donderdag kon ik vrij trainen op dit mooie maar erg lastige circuit. Wij legden een goede basis voor de kwalificatie van vrijdag. Er is heel veel goede concurrentie met bijna 40 deelnemers uit veel verschillende landen. Van Japan tot Dubai en van Engeland tot Rusland. Vrijdag was de kwalificatie. Het was al jammer dat ik in groep 1 was geloot. Meestal is groep 2 sneller doordat er al meer rubber op de baan ligt. Ik kwalificeerde mij op P8 in mijn groep. Absoluut niet tevreden want op banden van gisteren reed ik voor deze kwalificatie al 4 tienden sneller dan nu. Zo'n kwalificatie op Europees niveau is wel even anders. Maar goed, het is zoals het is. Ik moest mij maar concentreren op de drie qualifying heats op de zaterdag en dan naar voren rijden. In die heats bepaal je je plek voor de prefinale. Ik moest een keer aan de binnenkant en twee keer aan de buitenkant starten. De eerste race had ik mooie gevechten en kwam ik op P5 binnen. De tweede race moest ik aan de buitenkant starten. Ik had een goede start maar in de eerste bocht werd een andere rijder aangetikt die opeens voor mijn neus terecht kwam. Ik kon hem niet meer ontwijken. Achteras krom en ketting er af. Ik tilde mijn kart op en legde snel de ketting er weer op, maar toen ik weer wilde rijden bleek de boel wel erg verbogen. P17. De derde race kwam ik na de start snel naar voren maar de heats duren maar 9 ronden dus ik kwam niet verder dan P8. Zondag de prefinale en finale. Dan worden de prijzen pas verdeeld dus alles is mogelijk. De prefinale startte ik van P12 en reed ik een mooie race en finishte ik op P8. In de finale moest alles samenvallen. Ik had een superstart en met een paar mooie inhaalacties kwam ik op P5 met zicht op de overwinning. Voor mij ontwikkelde zich een felle strijd waar rijders elkaar behoorlijk onsportief raakten. Ik eindigde op P5 en dus mooi op het podium. Virtueel was ik even derde maar de straffen voor de nummers 2 en 3 werden terug gedraaid. Ik was super blij met deze prestatie in mijn eerste Europese race.

Het 6e NK was in Berghem. In de kwalificatie zat de snelheid er al goed in. Ik reed naar P2. De eerste race verloor ik door een paar foutjes een plek en kon ik P3 vasthouden en de race eindigen. Helaas viel ik door een technisch probleem uit. Weg podium. P26. De tweede race moest ik dus bijna achteraan starten. Het was inmiddels begonnen met regenen. Mijn start was goed en ik schoot door het veld heen. Ik lag na een ronde al op P9. Ik wist nog naar P5 te komen omdat ik bijna een seconde per ronde inliep. De race was net te kort voor de winst. De derde race hadden wij nog een natte baan. Starten van P5 en geëindigd op P3 omdat ik teveel moest vechten om mijn plek. De twee koplopers waren al te ver weg.

De laatste BNL race was op 4 september in Genk. Het was een prachtig weekend. Een natte baan waar ik heel goed mee overweg kan. Kwalificatie P1. Yeah. Dus in de eerste race van pole position vertrekken. Ik had een mooie start en kon goed wegkomen van de groep. Ronde na ronde reed ik de snelste tijd. Het leek er op dat ik de race zou winnen maar drie ronden voor de finish gingen mijn regenbanden op de opdrogende baan echt slecht worden. Ik werd net terug gepakt door de Fin Nurmi. Een mooie P2. De tweede race van P2 vertrekken. Weer een goede start en als eerste door. Het was een zware strijd om P1. Een klein foutje dwong mij naast de baan en ik verloor veel plekken. Toch knokte ik mij terug naar P6. Overall stond ik toch mooi op een 3e plaats op het podium. Een uitstekend slot van het BNL kampioenschap. Het champagne spuiten en het Nederlandse volkslied voor de kampioen, ook een Nederlander, maakte alles goed.

Het 7e NK was in Veldhoven. De kwalificatie liep niet zoals verwacht. De eerste ronden kom ik goed door en lag op de tweede plaats tot ik er bot afgeduwd wordt door een ander. Ik zat er dik naast, maar toch stuurt ze in en clipt mijn achterbumper. Ik kom nog de baan op maar er is iets niet meer goed met insturen. P12. Wat doe je er aan? In race 1 lag ik na een ronde al op P5. Het leek er zelfs op dat ik zou kunnen gaan winnen, maar mijn banden werden minder en ik eindig op P3. De tweede race moest ik teveel vechten. P4. De derde race kom ik ook op P4 over de finish, maar krijg ik een straf van 10 seconden. In mijn ogen veel te zwaar voor een tikje bij een verdedigende actie, waar niemand van de baan ging of nadeel van had. Ik kom toch nog op het podium door slechtere resultaten van anderen.

Het laatste NK was in Genk, België. Er was regen voorspeld voor zondag 2 oktober en veel ook. Tijdens de kwalificatie was het droog en had ik mijn plek op de baan niet goed gekozen. Het was gewoon slecht met een P12. ’s Avonds ben ik nog in de stromende regen over de baan gaan lopen om te kijken waar de beste regenlijnen liggen. Regen en neergelegde rubberstrepen = glad. Je moet voelen waar de baan stroever is. De eerste race had ik een hele snelle start en kon ik meteen naar de binnenkant. Ik lag na een ronde al op P4. Daarna was het snelheid opbouwen en naar voren. Twee ronden voor het eind lag ik P1 om die positie niet meer uit handen te geven. De tweede race veel gevechten P4. Bij de start van de derde race goot het uit de hemel. Het is dan zaak om de eerste bochten te overleven in een veld van 34 rijders. Ik behield mijn positie en ik reed naar voren. Ik haalde de drie rijders in en finishte op P1. Een prachtige dag overwinning en mooie afsluiting van het NK en het seizoen.

Jullie kunnen mij van nabij volgen op Facebook Rick Bouthoorn Racing

Bekijk vooral ook de onderstaande filmpjes!

Eurofinale Oostenrijk
https://www.youtube.com/watch?v=LHOJ1wwmyws

Huldiging BNL kampioenschap met Wilhelmus
https://www.youtube.com/watch?v=v8V0ovrvuDM

Champagne
https://www.youtube.com/watch?v=Fyw-QBK91FA

Zoek dichtstbijzijnde locatie

Vul uw plaats of postcode in om de dichtstbijzijnde locatie te vinden.