Secundaire voorwaarde: ‘Auto van de zaak’ verdwijnt!?

Toekomstige feiten
Door het feit dat per 1 januari 2017 de bijtelling voor alle leaseauto’s wordt verhoogd naar 22% is deze secundaire voorwaarde een stuk minder aantrekkelijk. Daarnaast zijn er de 4% bijtelling auto’s, dit zullen alleen de volledig elektrische auto’s zijn.

Daarnaast zal 2019 het jaar worden dat volgens de nieuwe Europese IFRS – boekhoudregels de leasecontracten op de balans worden vermeld als schuld. Een belangrijk feit dat de auto van de zaak dus voor zowel werknemer als werkgever meer belastend gaat worden.

Werkgeverschap
Veel werkgevers vinden een leaseauto niet meer passen bij modern werkgeverschap, zij willen de werknemers meer eigen verantwoordelijkheid en keuzemogelijkheden geven. Als belangrijkste beweegreden gebruikt men de langlopende verplichtingen, daarnaast ook het geluid van jongeren, voornamelijk uit de stad, die helemaal geen auto meer willen.

Mogelijkheden
Het mobiliteitsbudget. Hierbij beheert de werknemer een reisbudget wat hij elke maand of elk jaar krijgt toegewezen. De werknemer kan hierbij geld overhouden door goedkoper te reizen, vaker thuis te werken of op alternatieve wijze naar het werk te gaan. Slim reizen wordt op deze manier gestimuleerd, anders dan bij de reiskostenvergoeding achteraf.

Alles op één kaart. Denk hierbij aan flexibele vervoersoplossingen zoals huur auto, gebruik van openbaar vervoer etc. dit allemaal met een reiskaart die persoonsafhankelijk kan worden verstrekt.

E-Bikes / fietsstimuleringsprojecten. Budget vaststellen voor het verstrekken van een elektrische fiets, zodat de werknemer flexibel en snel op locatie kan komen in zijn of haar buurt. Of werkgevers kiezen ervoor om zich aan te sluiten bij een regionale fietsstimuleringsproject (afhankelijk van uw regio wat de voor- en nadelen zijn).

Zoek dichtstbijzijnde locatie

Vul uw plaats of postcode in om de dichtstbijzijnde locatie te vinden.